Att få energin att räcka till när vintern är grå

För vissa av er är vintern säkert en härlig tid. Några har kanske alltid snö och helger av friluftsliv. Vinterblå himmel och gnistrande snökristaller. För oss andra kan vintern vara en väldigt mörk, grå, geggig och långdragen historia, utan tillstymmelse till snö eller riktig vinter. En tillvaro där vi går på autopilot, gäspar oss genom dagarna och bara väntar på att vårsolen ska komma tillbaka. Hur gör en för att få energin att räcka genom de gråmörka månaderna?

Det finns saker att göra som faktiskt kan hjälpa oss att hålla energibalansen och kanske till och med kunna njuta av tillvaron oavsett väder. Här är några tips!

Vitaminboosta!

Något vi alla lider brist på under vinterhalvåret i Norden är D-vitamin. Det skapas i kroppen med hjälp av solljus under sommaren. Det lilla lager vi bygger upp då räcker bara en liten bit in på hösten. Därefter får vi snällt vänta tills solen blir tillräckligt stark igen, framåt nästa sommar, innan produktionen återupptas. MEN, vi kan hålla igång detta genom att ta kosttillskott med D-vitamin. Ett tips är alltså att boosta oss, redan från tidig höst, med D-vitamin. Det hjälper oss att hålla igång ork, energi och humör under tiden då dagsljus och solsken är bristvaror.

Utöver det behöver vi ju även en mängd andra vitaminer och mineraler. Variera kosten så du får i dig från olika kostgrupper, olika konsistenser och inte minst: ät alla regnbågens färger. Bär, grönsaker, rotfrukter och frukter med olika färger ger olika vitaminer och mineraler. Hur många får du i dig på en vecka?

Återhämtningen

Vintern är ju, för de flesta, en tid av vardag, livspusslande, ekorrhjulande och så vidare. Det går i ett och alla är fullbokade för det mesta. Glöm inte bort dötid, vilan och återhämtningen. Ta en stillsam promenad, ett varmt bad, ha lite tråkigt ibland. Stillheten och en aning tristess kan sätta fart på kreativiteten och ge hjärnan skön återhämtning. Lägg bort skärmar och läs en bok eller spela sällskapsspel med familj och vänner. Skapa välgörande rutiner och ritualer som att exempelvis meditera några minuter varje dag, micropausa under arbetsdagen för att scanna av läget i kropp och huvud och ha en kvällsritual som får dig att komma ner i varv på riktigt innan läggdags.

Du vet väl att du kan hitta lite material här på hemsidan för att hjälpa dig hitta och genomföra den typen av rutiner och ritualer? Varför inte ladda ner Be happy now-guiden nedan så du kan börja planera in välgörande ritualer redan idag?

Hygge – konsten att njuta av tillvaron

Hygge, den danska konsten att ha det härligt och njuta av livet. Få in hygge i ditt liv. Säg till dig själv att du har det härligt när du upptäcker att du har det härligt. Skapa plats för hygge, det kan vara något så klyschigt som att koka en kopp te och krypa upp i en fåtölj med en bra bok eller att bjuda in vänner för att laga middag tillsammans. Stort som smått skapar hygge mer trivsel och glädje i vardagen.

Nyfikenhet – botemedlet mot oro och stress

Att ta sig an sina dagar med ett nyfiket och öppet sinne kan förändra allt. Det är som ett vaccin mot oro, ångest och stress många gånger. När du känner dig orolig och stressad, testa att se på det hela med nyfikna ögon. Det kan vända hela din dag. Ja, det kan krävas övning och tålamod, men jag lovar att det är värt det. Nyfiken närvaro i vad du faktiskt ser, hör, känner, luktar, upplever och lägger märke till här och nu ger dig en mer levande vardag. Ett fantastisk litet knep för att komma ur din autopilot, bort från ältande och oroande.

Boka tid för upplevelser

Just nu är det en perfekt tid för att boka in tillfällen för härliga upplevelser. Ta en skogspromenad med en vän, gå på teater med din mamma eller unna dig själv en härlig ansiktsbehandling.

Faktum är att jag kan rekommendera ansiktsbehandlingar av flera anledningar. Det är inte bara välgörande för din huds välmående och lyster att få en uppfräschning, omhändertagande och boost. En otroligt skön effekt av just ansiktsbehandlingar är hur härligt avslappnad du blir av den. Jag arbetar med både ansikts-, och kroppsbehandlingar och ser att massage visserligen får muskler att slappna av och värk att släppa, men när jag arbetar med någons ansikte så händer något större i hela personen. Axlarna mjuknar av sig själva, käkarna slappnar av och sinnet kopplar bort tankar på allt annat utom just det som händer där och då. En fin bieffekt som många missar att ta med i beräkningen. Jag hoppas att du tar dig tid för att testa denna teori framöver. Det är du värd!

Natur och dagsljus

Jo, det kan inte hoppas över här i listan. Även om dagsljuset är högst begränsat hoppas jag att du tar tillvara de tillfällen du ändå får, exempelvis under helgen. Att kombinera det med att vistas i naturen ökar den välgörande effekten. Skogsbad, Shinrin-yoku, är en term som kommer från Japan och används för att hantera stress bland annat. Det finns mycket forskning som visar hur välgörande det är att vistas i naturen och att bara uppleva den. Utan prestation eller mål. Att bara, bara vara i naturen. Klappa på ett träd (jo, på riktigt, det gör att trädet utsöndrar ett ämne som gör oss människor lugna), lyssna på ljuden (eller tystnaden) och känn in dofterna. Bara så, stilla och närvarande. Känn hur energin fylls på inuti.

Tacksamhet

Är denna uttjatad? Kanske för att det faktiskt kan fungera. Avsluta dagen med att skriva ner (gärna för hand) några saker som du är tacksam för. Med tiden kommer du att bli mer och mer uppmärksam på saker som du faktiskt är tacksam för och ju mer du upplever tacksamhet desto nöjdare och gladare blir du av ditt liv. Dessutom kan det få dig att indirekt börja skala bort sånt som inte ger den upplevelsen liksom att du börjar öka på med sånt som gör dig tacksam. Gott in i själen!

Från ett år då vi faktiskt hade snö i Örebro en liten stund under vintern.

Vilka är dina bästa tips? Hur får du vardagen och livspusslande att bli mer hållbart, levande och energirikt under de mörka månaderna?

2 kommentarer till ”Att få energin att räcka till när vintern är grå”

AffiliateLabz

Great content! Super high-quality! Keep it up! 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *